Kia ora - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Ninette&Vered - WaarBenJij.nu Kia ora - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Ninette&Vered - WaarBenJij.nu

Kia ora

Door: Vered&Ninette

Blijf op de hoogte en volg Ninette&Vered

28 Januari 2006 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Daar zijn we weer, het is nu een week verder en we hebben weer het een en ander meegemaakt.
We beginnen bij Christchurch. Na een koude nacht zijn we de volgende ochtend het stadje ingegaan. Hele leuke winkeltjes ondekt. Veel cadeautjes gekocht. De winkel ging failliet, dus daar hebben wij meteen gebruik van gemaakt :) Heerlijke sushi gegeten. Zijn we dol op. Daarna zijn we onze auto ingestapt naar het zuiden, Dunedin (5 uur rijden).
We kwamen daar s' avonds aan en het was een leuk hostel. We werden vriendelijk ontvangen door een vrouw, waar we ons meteen 'thuis' voelden. Volgende ochtend even het stadje ingeweest en het werd wat warmer qua weer dus dat was wel lekker.
s' Middags een track gedaan die de Tunneltrack heette. Was erg mooi!
s' Avonds naar een spot gegaan waar je pinguins kon zien: De yellow eyed pinguin. Dit is een heel bijzonder ras, die alleen in N-Z voorkomt. Helaas mocht Ninette er maar even van genieten want ik kreeg het koud. s' Avonds koelt het namelijk enorm af, maar we hebben er wel twee gezien, dus waarom nog langer wachten dacht ik. Verder ook nog zeehonden gezien.

Volgende ochtend vertrokken we naar Queenstown. Erg mooie stad. Een rafting tripje geboekt voor de volgende morgen :)
Had Ninette nog nooit gedaan. Ikzelf wel maar vond het leuk om het samen nog een keer te doen. s' Avonds mijn 'soortgenoten' ontmoet; vier dove mensen uit Engeland, die zagen dat ik slechthorend was. Zodoende was het voor hun makkelijker om contact met ons te leggen. 's Avonds een leuk kaartspelletje met ze gedaan.

Volgende ochtend uitgeslapen, want we hoefden pas om 13:15 te raften. Na een busrit van 45 min. gingen we raften. Niet super spannend, maar wel ontzettende mooie natuur. We hadden een leuke groep+gids.
Volgende morgen erg vroeg opgestaan(6:00) We wilde om 08:00 in Te Anue zijn voor de zonsondergang. We waren iets later :)
Daar lekker een kopje koffie gedronken om even bij te komen en toen naar onze bestemming Milford sound!
Schijnt een van de mooiste plekken van de wereld te zijn en ik moet zeggen dat was het zeker! Mooie bergen, met sneeuw, watervallen, meren. Er was ook een mirror lake. Daar zag je de bergen heel mooi in het water. Zien jullie nog wel op de foto's.
In de buurt van het dorpje hebben we een track gedaan van 4 uur de key summit track.
Op de terugweg dacht ik opeens over de datums en dacht opeens dat het 26 januari was i.p.v 25 januari, schoot een beetje in de stress want ik heb dat al eerder meegemaakt dat ik me in de datum vergis (he manon:)) Het is namelijk verstandig om hier van te voren de hostels te boeken. Je moet je credicardnummer opgeven als bewijs. Als je niet komt opdagen is je geld dus mooi weg!
Gelukkig was Ninette relaxed, even gevraagd aan andere mensen en scheen het toch de juiste datum te zijn. Voor niks druk gemaakt! :)
Na onze wandeling kwamen we aan in Milford sound. We hebben meteen voor de volgende ochtend een zeekayakingtocht geboekt in Milford sound. Dit is overigens ook het gebied waar The Lord of the Rings is opgenomen. s'Avonds ERG koud gehad en dus ook niet echt veel geslapen, zeker toen de wekker om 6:45 ging! Was echt een super tocht (het kayaken). Het kayaken was in een tweepersoons kayak. We hadden al eerder een keer in Maleisie gekayakt. Dat ging toen niet helemaal lekker. We dachten dat het weer ging gebeuren maar deze keer ging het echt heel goed samen! :) De vorige keer lag het dus gewoon aan de kayak. De natuur daar was erg mooi, we hebben weer wilde zeehonden gezien. Ninette ging helemaal uit haar dak! Ze hoopte nog op dolfijnen en na haar roepje en schietgebedje, hoopte ze alleen nog meer, maar helaas het mocht niet baten! We waren pas om 13:30 klaar, erg moe. We zijn toen terug gereden naar Te Anau.
De volgende ochtend zijn we naar Wanaka gereden. Om 14.00 uur kwamen we daar aan. Net zoals de voorgaande dagen was het daar ook prachtig weer. Zeker 28 graden. Onze plannen om weer een track te doen, veranderden in het plan om naar het meer te gaan om te relaxen. Heerlijk! We sliepen in een super leuk hostel. Voor het eerst deze vakantie hadden we een douche naast onze kamer. Vanmorgen zijn we van Wanaka naar Franz Josef gereden. Onderweg mooie watervallen gezien + prachtige natuur. In Fox Glacier zijn we naar naar het ijs gelopen. Morgen hebben we weer een tripje op ons programma staan. Ditmaal gaan we de hele dag wandelen in de gletsiers van Franz Josef. Bedankt voor de tip zus :)

Nu wat huishoudelijke zaken. Ons telefoonnummer van Australie is niet meer actief. Hier in N-Z hebben we helaas geen bereik.
Op 20 februari zijn we weer terug in Nederland. We hebben al gehoord dat er een kou front uit Rusland aan komt... Moeten we toch nog onze winterkleren uit de kast halen (of misschien moeten we hier nog wat weekjes langer blijven...).
Verder kunnen we jullie niet onze nieuwe foto's laten zien. De gigabyte van Vered is nog steeds niet vol. Erg handig broer! In Nederland zullen we de foto's aan deze weblog toevoegen. Ninette heeft inmiddels 4 1/2 uur film volgeschoten. Dat beloven dus heel wat video-avondjes te worden. Yf en Bert haal alvast maar wat kratten extra in huis (en een flesje rode wijn voor Vered :) Of we nemen de videocamera mee de kroeg in... We hebben overigens voor jullie een handig aardigheidje uit Australie meegenomen. Komt dan erg van pas. Maar daar komen jullie later wel achter.
Als laatste onze reisplannen voor de komende 3 weken. Na Franz gaan we naar Arthurs pass. Vanaf daar rijden we door naar een hotspring en dan door naar het noorden. Onderweg zullen we zeker stoppen om met de dolfijnen en walvissen te zwemmen. We hebben gehoord dat er ook regelmatig orca's voorbij komen zwemmen... :) We sluiten het zuidereiland af bij het Abel Tassman park, Nelson en de omgeving van Marlbourough. We zullen maar een paar dagen in het Noordereiland verblijven. Want we horen alleen maar dat het daar veel minder mooi is. We zullen daar wel gaan parachutespringen. Schijnt het goedkoopst te zijn :) Tja je moet toch ergens op bezuinigen...

Groeten en wederom een dikke kus van ons twee!

• 28 Januari 2006 - 10:26

Janny:

Hoi lieve Ninette en Vered,
    Wederom weer het eerste bericht!!!Wat een belevenissen, prachtig om te lezen. Hier alles prima.
    Erg koud, maar met heel veel zon,dus niets te klagen.
    Dikke kus Janny

• 28 Januari 2006 - 11:06

Harry:

hallo kids, goed om weer van jullie te horen, dachten nl al dat jullie je bij een maori stam hadden aangesloten..... Gelukkig weer goed en interessant nieuws van jullie! we vertrekken zo naar C + R in Groningen. groeten & nog veel plezier, Harry

• 29 Januari 2006 - 13:41

Yf En Bertje:

Hmmmm we hebben onze hersens al lopen kraken over wat dit voor handig cadeau kan zijn... Wij hebben inmiddels in Melvin bruin gekleurd opgehaald van Schiphol vrijdag... Jullie zullen ook wel zo´n lekker kleurtje hebben.. We hebben voor hem de perfecte jetleg remedie gevonden.. Zaterdagochtend(dus nog een 24 uur na zijn aankomst) stond hij van + 35 graden ineens in -5 op de ski´s in Winterberg... En hij vond het geweldig en was niet moe... Dus wanneer komen jullie terug......

Relax & Enjoy..! (p.s. is er al een huwelijksaanzoek gedaan dit keer):-))))))

• 30 Januari 2006 - 23:17

Marijn:

Kia ora to you to!
    Jullie zijn lekker actief bezig zeg! echt leuk al die activiteiten, wil ik ook!! (Ben lars al aan het voorbereiden;-)Dat jullie nog tijd en puf hebben om zulke uitgebreide verslagen te schrijven, maar het wordt errug gewaardeerd! Voor jullie vliegt de tijd waarschijnlijk voorbij, maar ik begin jullie toch echt te missen hoor!!
    Ik hoop dat jullie nog flink zullen genieten van alle trips, avonturen en van elkaar! laters, mega hug, marijn

• 01 Februari 2006 - 21:05

Marc:

Wat een avonturen. En om 6 uur opstaan voor de zonsondergang... zo ken ik Vered weer:-)Ben benieuwd naar alle foto's.
    X

• 03 Februari 2006 - 10:18

Micha....:

leuk om even te chatten via MSN... het is nu aftellen... en begin maar vast te wennen aan de kou...

PS: log de volgende keer even af als je weer achter een publieke computer zit... handige harry

• 03 Februari 2006 - 10:45

Marielle:

Hey girls,
    Fijn om te lezen dat alles zo voorspoedig gaat. Wat maken jullie veel mee zeg! Ik merk dat jullie van elke minuut proberen te genieten...ook als je na een slechte nachtrust weer vroeg je bed uit moet haha... De tijd gaat wel heel snel zeg...over een paar weekjes zijn jullie al weer in dit koude kikkerlandje!! Misschien kunnen jullie dan ook nog even op de schaats staan na het lekkere zomerweer.
    Tot het volgende bericht maar weer. Veel plezier.

• 06 Februari 2006 - 22:16

Klaas:

Ninette, ik zal je eraan helpen herinneren dat je in de ochtend zo actief bent. Ik heb zo'n idee dat we Vered in moeten huren voor je vroege diensten. Hier is het smerig vochtig weer. De temperatuur gaat weer omhoog. We organiseren een avond op het bureau via de overhead. Met gegrillde kangoeroe. Kijk uit voor Orca's. Grootste roofdier ter wereld!!

• 07 Februari 2006 - 20:55

Marcia:

Meiden
    Bedankt voor jullie e-kaartje en voor het feit dat jullie denken dat ik zo jong ben! Het ijshotel was een geweldige ervaring en ik vind het nu nergens meer koud!
    Ik hoop dat we binnenkort als jullie terug zijn een keer fotos kunnen uitwisselen.
    Liefs Marcia

• 09 Februari 2006 - 19:22

Gert:

Ha meiden, wat een mooi avontuur, Dat zwemmen met die walvissen en dolfijnen lijkt me helemaal te gek. Hier is het waardeloos weer, geen echte winter maar wel koud. Doe voorzichtig met parachute springen, die dingen worden nog wel eens verkeerd gevouwen. Geniet er van en tot gauw. dikke kus.

• 10 Februari 2006 - 17:23

Ciska Tillema:

Hoi Ninette en Vered,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. Klinkt geweldig! Ben hartstikke jaloers, want het regent hier alleen maar. Veel plezier!

Ciska